9.3.1.1
Pad starten
* Er zijn twee manieren om een gebruiker op te volgen.
- Ofwel neemt
de gebruiker zelf initiatief en vraagt hij/zij om een pad te mogen afleggen via
de gebruikersapp
- Ofwel neemt
de coach initiatief om ‘live’ te kunnen volgen waar een gebruiker zich bevindt.
Dit tweede scenario noemen we het
noodscenario, het wordt typisch toegepast wanneer een gebruiker zich zonder toestemming buitenshuis heeft begeven.
noodscenario, het wordt typisch toegepast wanneer een gebruiker zich zonder toestemming buitenshuis heeft begeven.
Noot: Dit tweede scenario (noodtrack) kan worden opgestart
via de coach app, maar moet verder worden opgevolgd via de Viamigo website. Bij
het starten van een noodtrack via de coach app staat de noodtrack bovenaan de
lijst van afgelegde paden van de betreffende gebruiker. Vlak na het starten van
een noodtrack heeft de track als status “wachten op bevestiging client-app”.
Van zodra de cliënt-app de noodtrack effectief heeft gestart verandert de
status naar “actief”. Het is mogelijk dat de cliënt-app niet actief of offline
is, dan blijft de status “wachten op bevestiging client-app”.
* Indien de gebruiker zelf initiatief neemt om een pad te
starten wordt via de Viamigo gebruikersapp het verzoek van een gebruiker
gestuurd
om een pad te mogen starten. Dit verzoek wordt gelijktijdig naar alle begeleiders van de gebruiker verstuurd. Van zodra de coach app dit
verzoek heeft ontvangen wordt een ringtone gedurende enkele seconden gespeeld en staat er een kleine gele waarschuwingsdriehoek
bovenaan links op uw scherm.
om een pad te mogen starten. Dit verzoek wordt gelijktijdig naar alle begeleiders van de gebruiker verstuurd. Van zodra de coach app dit
verzoek heeft ontvangen wordt een ringtone gedurende enkele seconden gespeeld en staat er een kleine gele waarschuwingsdriehoek
bovenaan links op uw scherm.
* Indien u op deze aankondiging klikt wordt de coach app
naar de voorgrond gehaald en staat er een popup met de vraag: “<naam gebruiker>
wil vertrekken, af te leggen route is <route_naam>. Staat u dit toe?”.
wil vertrekken, af te leggen route is <route_naam>. Staat u dit toe?”.
* U kan kiezen om dit toe
te staan, het vertrek te weigeren of om dit verzoek te negeren.
De optie negeren wordt gebruikt als u niet de verantwoordelijke van de gebruiker wil zijn voor dit af te leggen pad.
De optie negeren wordt gebruikt als u niet de verantwoordelijke van de gebruiker wil zijn voor dit af te leggen pad.
Noot:
Aangezien deze vraag tegelijkertijd naar alle verantwoordelijke coaches wordt
gestuurd, kan het voorkomen dat de ene coach het vertrek toestaat en de andere
dit vertrek verbiedt. Het eerste antwoord dat binnenkomt bepaalt de status van
het pad (toestaan, geweigerd). De coach die het eerste antwoordt, wordt
verantwoordelijk voor de gebruiker. Indien het een toestemming is wordt deze
coach verantwoordelijk over de gebruiker gedurende het volledig af te leggen
pad. De andere coaches zien via het detailscherm de naam van de
verantwoordelijke coach en wat de status van het pad is (toegestaan, geweigerd).
* De knop ‘negeren’ dient
om de popup te verwijderen, er wordt geen boodschap verstuurd.
Indien geen enkele coach reageert op het verzoek tot vertrekken wordt na enkele minuten het pad afgesloten op de gebruikersapp. Hiervan
verschijnt een bevestiging op de coach app: “het pad van <naam_gebruiker> is beëindigd”.
Indien geen enkele coach reageert op het verzoek tot vertrekken wordt na enkele minuten het pad afgesloten op de gebruikersapp. Hiervan
verschijnt een bevestiging op de coach app: “het pad van <naam_gebruiker> is beëindigd”.
9.3.1.2 Actief pad
* Van zodra een gebruiker effectief is vertrokken
verandert de status op het detailscherm van de gebruiker naar “actief”.
* Tijdens het afleggen van een pad kan het
gebeuren dat een gebruiker in een verboden zone terecht komt, afwijkt van het
pad of te lang
stilstaat. Bij elk van deze gebeurtenissen wordt een alarm gestuurd naar de coach app met een aangepaste tekst. Op het hoofdscherm
verschijnt er een gevarendriehoek achter de naam van de gebruiker. Op het detailscherm van de gebruiker staat een chronologisch overzicht
(meest recente bovenaan) van de ontvangen alarmen, inclusief tijd van ontvangst.
stilstaat. Bij elk van deze gebeurtenissen wordt een alarm gestuurd naar de coach app met een aangepaste tekst. Op het hoofdscherm
verschijnt er een gevarendriehoek achter de naam van de gebruiker. Op het detailscherm van de gebruiker staat een chronologisch overzicht
(meest recente bovenaan) van de ontvangen alarmen, inclusief tijd van ontvangst.
* Er kunnen meerdere alarmen na elkaar worden
gestuurd (afgeweken van pad, gevarenzone, ...). Van zodra een melding
binnenkomt dat de
gebruiker terug op het gedefinieerde pad zit, betekent dit dat alle voorgaande alarmen zijn opgeheven. De gevarendriehoek achter de naam
van de gebruiker verdwijnt.
gebruiker terug op het gedefinieerde pad zit, betekent dit dat alle voorgaande alarmen zijn opgeheven. De gevarendriehoek achter de naam
van de gebruiker verdwijnt.
9.3.1.3 Afsluiten pad
* Een pad opgestart door de gebruikersapp kan op
twee manieren worden afgesloten:
- ofwel signaleert de gebruikersapp dat de gebruiker op zijn bestemming is aangekomen
- ofwel beëindigt de verantwoordelijke coach het pad. Merk op dat enkel de
coach die verantwoordelijk is gesteld voor het afleggen
van het pad, dit pad kan beëindigen door op de knop “stop route” te klikken. Daarna dient u de stop nogmaals te bevestigen door
op ‘ja’ te drukken.
van het pad, dit pad kan beëindigen door op de knop “stop route” te klikken. Daarna dient u de stop nogmaals te bevestigen door
op ‘ja’ te drukken.
* Indien de coach het pad afsluit verschijnt er
nog een popup ter bevestiging van zodra het pad effectief is afgesloten.
Noot:
Een noodtrack kan enkel worden afgesloten door de coach die het noodtrack heeft
gestart. Als een noodtrack actief is kan de gebruiker geen
aanvraag doen om een pad te starten, gebruik de optie noodtrack dus enkel in geval van nood!
aanvraag doen om een pad te starten, gebruik de optie noodtrack dus enkel in geval van nood!
9.3.1.4
Uitloggen op de coach app
* Uitloggen op de coach app doe je om 2
verschillende redenen:
- om te wisselen van coach:
Indien het apparaat van eigenaar wisselt kunt u van gsm gebruiker (= coach in dit geval) wisselen.
Hiervoor is het nodig dat de eerste coach uitlogt. Daarna kan de nieuwe coach inloggen op hetzelfde toestel.
Indien het apparaat van eigenaar wisselt kunt u van gsm gebruiker (= coach in dit geval) wisselen.
Hiervoor is het nodig dat de eerste coach uitlogt. Daarna kan de nieuwe coach inloggen op hetzelfde toestel.
- omdat je even geen smssen wenst te krijgen
(omwille van bv. vakantie)
* Open om te beginnen de Viamigo coach app.
* Bovenaan of onderaan het scherm (afhankelijk van
het type gsm toestel) zie drie stippen onder elkaar staan; dit is het context
menu.
Druk op deze knop.
Druk op deze knop.
* Daarna druk je op de knop ‘settings’
* Vervolgens druk je op de knop ‘uitloggen’
* Na het uitloggen krijgt u opnieuw het
loginscherm te zien.
9.3.1.4
Omgaan met bugs en problemen
Ik vind de app niet terug in de Google Play Store
* Controleer of u de zoekterm juist heeft
ingevoerd: “Viamigo coach”.
* De app is enkel geschikt voor toestellen met
android versie vanaf 2.3. Indien u een ouder toestel heeft kan u de Viamigo
coach app niet
gebruiken.
gebruiken.
Meldingen komen niet aan, hoe komt dit?
* Indien de app is afgesloten. => Dit komt in
de praktijk enkel voor indien u de app heeft afgesloten via de instellingen van
uw toestel.
Start de app opnieuw op om het probleem te verhelpen.
Start de app opnieuw op om het probleem te verhelpen.
* Indien er geen netwerkverbinding is. => Dit wordt via een rode balk bovenaan in de app gesignaleerd.
Meldingen komen met vertraging aan, hoe komt dit?
* De verbinding via mobiel internet (3G/Edge/...)
is niet altijd even stabiel, als u bijvoorbeeld door een tunnel rijdt valt de
connectie weg.
De app herstelt de verbinding met de server zo snel mogelijk van zodra er terug connectie is. Indien er tijdens deze onderbreking van de
connectie meldingen zijn verstuurd, komen deze pas aan bij het herstel van de connectie.
De app herstelt de verbinding met de server zo snel mogelijk van zodra er terug connectie is. Indien er tijdens deze onderbreking van de
connectie meldingen zijn verstuurd, komen deze pas aan bij het herstel van de connectie.
Ik verbied mijn gebruiker te starten maar toch
wordt zijn pad actief
* Als een gebruiker wil vertrekken wordt een
bericht naar al zijn begeleiders gestuurd.
* Indien de eerste begeleider het vertrek
toestaat, wordt deze begeleider verantwoordelijk voor de gebruiker tijdens het
afleggen van het pad
en mag de gebruiker dus starten.
en mag de gebruiker dus starten.
* Een verbod (dat later is toegekomen dan de
toelating van de eerste coach) van een volgende begeleider wordt genegeerd.
* In de app staat ook wie verantwoordelijk is van
de gebruiker.
Ik sta mijn gebruiker toe te starten maar er wordt
een andere begeleider verantwoordelijk
* Als een gebruiker wil vertrekken wordt simultaan
een bericht naar al zijn begeleiders gestuurd, de eerste begeleider die
antwoordt, wordt
verantwoordelijk.
verantwoordelijk.
De app loopt vast, wat te doen?
* Via de instellingen van uw toestel via
applicatiebeheer) kan u de app afsluiten. Vergeet niet om vervolgens de app
opnieuw op te starten.
Ik probeer de app op te starten maar krijg telkens
een foutmelding.
* Ofwel is er een probleem met de
internetverbinding van uw toestel, ofwel is er een probleem met de server.
Ik heb zowel een smartphone als een tablet, kan ik
beide gelijktijdig gebruiken?
* Dit kan zonder problemen. U kan met dezelfde account op meerdere
toestellen (android smartphones & tablets) inloggen. De alarmen en
andere notificaties zullen op beide toestellen aankomen.
andere notificaties zullen op beide toestellen aankomen.
Hoe weet ik of de app actief is?
* Indien de coach app actief is staat links
bovenaan het scherm een mini-icoon van de coach app.
* Indien dit icoon er niet staat moet u de app
opnieuw starten om meldingen te kunnen ontvangen.
Ik krijg geen meldingen binnen nadat ik mijn
toestel een tijd niet meer heb gebruikt
* Sommige toestellen sluiten de coach app na
verloop van tijd vanzelf af. Meestal gebeurt dit na een lange periode van
inactiviteit.
* Dit is een bekend probleem bij sommige Huawei
toestellen. Om de app langer actief te houden op dit merk van toestellen moet
de app
worden aangeduid als “protected app”
worden aangeduid als “protected app”