K-point
  • Nieuws
  • Aanbod en expertise
  • Onderzoek
    • Inclusive Campus Life
    • CVO Inclusief
    • Modem
    • ICT inclusief
    • IC-Clear
    • Mediatrain
    • Edu Autyzm
  • Opleiding
    • CVO-opleiding
    • Community service Engineering
    • IC-clear
    • EasyICT >
      • Documents
      • Test items >
        • 1.2 Using the mouse >
          • 1.2.1 Holding the mouse steady
          • 1.2.2 Moving the mouse within the entire screen area
          • 1.2.3 Moving the mouse between two points
          • 1.2.4 Clicking the mouse once
          • 1.2.5 Double clicking the mouse
          • 1.2.6 Using the scroll wheel
          • 1.2.7 Clicking the right mouse button and returning to the left mouse click
          • 1.2.8 Pointing the mouse at an object
          • 1.2.9 Selecting a specific object with the mouse
          • 1.2.10 Double clicking a specific large object
          • 1.2.11 Selecting, dragging and dropping an object anywhere
          • 1.2.12 Selecting an object, dragging and dropping it to a new location
        • 1.3 Using the keyboard >
          • 1.3.2 Using the Enter and Return key when required
          • 1.3.3 Activating and deactivating the Caps Lock key
          • 1.3.4 Using the Arrow keys
          • 1.3.5 Using the @-key
          • 1.3.6 Using the Space Bar
          • 1.3.7 Using the Shift key
          • 1.3.8 Using the Delete key
          • 1.3.9 Typing a simple word
          • 1.3.10 Typing a short number
        • 1.4 Reading a simple text on the screen >
          • 1.4.1 Recognising text on the screen
          • 1.4.2 Reading a simple text on the screen
          • 1.4.3 Understanding simple text messages on the screen
          • 1.4.4 Executing simple text commands, as required
        • 1.5 Writing a simple text on the screen >
          • 1.5.1 Recognising text areas
          • 1.5.2 Recognising the cursor position
          • 1.5.3 Identifying the function of the cursor
          • 1.5.4 Positioning the cursor in a text area
          • 1.5.5 Typing a simple text in a text area
          • 1.5.6 Selecting a text with the mouse
    • Co-begeleider logistiek
    • Community service Engineering
  • Contact
  • English
  • Able to include
  • Viamigo (Vpad)
    • Handleiding
  • Media-W
  • Publicaties
  • Lijst publicaties
9.3.1.1 Pad starten
*  Er zijn twee manieren om een gebruiker op te volgen.
           - Ofwel neemt de gebruiker zelf initiatief en vraagt hij/zij om een pad te mogen afleggen via de gebruikersapp
          - Ofwel neemt de coach initiatief om ‘live’ te kunnen volgen waar een gebruiker zich bevindt. Dit tweede scenario noemen we het
            noodscenario, het wordt typisch toegepast wanneer een gebruiker zich zonder toestemming buitenshuis heeft begeven.
Noot: Dit tweede scenario (noodtrack) kan worden opgestart via de coach app, maar moet verder worden opgevolgd via de Viamigo website. Bij het starten van een noodtrack via de coach app staat de noodtrack bovenaan de lijst van afgelegde paden van de betreffende gebruiker. Vlak na het starten van een noodtrack heeft de track als status “wachten op bevestiging client-app”. Van zodra de cliënt-app de noodtrack effectief heeft gestart verandert de status naar “actief”. Het is mogelijk dat de cliënt-app niet actief of offline is, dan blijft de status “wachten op bevestiging client-app”.

*  Indien de gebruiker zelf initiatief neemt om een pad te starten wordt via de Viamigo gebruikersapp het verzoek van een gebruiker gestuurd 
    om een pad te mogen starten. Dit verzoek wordt gelijktijdig naar alle begeleiders van de gebruiker verstuurd. Van zodra de coach app dit
    verzoek heeft ontvangen wordt een ringtone gedurende enkele seconden gespeeld en staat er een kleine gele waarschuwingsdriehoek
    bovenaan links op uw scherm.

Foto
*  Indien u op deze aankondiging klikt wordt de coach app naar de voorgrond gehaald en staat er een popup met de vraag: “<naam gebruiker>
    wil vertrekken, af te leggen route is <route_naam>. Staat u dit toe?”.  
Foto
*  U kan kiezen om dit toe te staan, het vertrek te weigeren of om dit verzoek te negeren.  
    De optie negeren wordt gebruikt als u niet de verantwoordelijke van de gebruiker wil zijn voor dit af te leggen
pad. 


Foto
Noot: Aangezien deze vraag tegelijkertijd naar alle verantwoordelijke coaches wordt gestuurd, kan het voorkomen dat de ene coach het vertrek toestaat en de andere dit vertrek verbiedt. Het eerste antwoord dat binnenkomt bepaalt de status van het pad (toestaan, geweigerd). De coach die het eerste antwoordt, wordt verantwoordelijk voor de gebruiker. Indien het een toestemming is wordt deze coach verantwoordelijk over de gebruiker gedurende het volledig af te leggen pad. De andere coaches zien via het detailscherm de naam van de verantwoordelijke coach en wat de status van het pad is (toegestaan, geweigerd).

*  De knop ‘negeren’ dient om de popup te verwijderen, er wordt geen boodschap verstuurd. 
   
Indien geen enkele coach reageert op het verzoek tot vertrekken wordt na enkele minuten het pad afgesloten op de gebruikersapp. Hiervan  
    verschijnt een bevestiging op de coach app: “het pad van <naam_gebruiker> is beëindigd”.


9.3.1.2  Actief pad
*  Van zodra een gebruiker effectief is vertrokken verandert de status op het detailscherm van de gebruiker naar “actief”. 
Foto
*  Tijdens het afleggen van een pad kan het gebeuren dat een gebruiker in een verboden zone terecht komt, afwijkt van het pad of te lang
    stilstaat. Bij elk van deze gebeurtenissen wordt een alarm gestuurd naar de coach app met een aangepaste tekst. Op het hoofdscherm
    verschijnt er een gevarendriehoek achter de naam van de gebruiker. Op het detailscherm van de gebruiker staat een chronologisch overzicht
    (meest recente bovenaan) van de ontvangen alarmen, inclusief tijd van ontvangst.
Foto
 *  Er kunnen meerdere alarmen na elkaar worden gestuurd (afgeweken van pad, gevarenzone, ...). Van zodra een melding binnenkomt dat de
     gebruiker terug op het gedefinieerde pad zit, betekent dit dat alle voorgaande alarmen zijn opgeheven. De gevarendriehoek achter de naam
     van de gebruiker verdwijnt.


9.3.1.3  Afsluiten pad
*  Een pad opgestart door de gebruikersapp kan op twee manieren worden afgesloten:
                    - ofwel signaleert de gebruikersapp dat de gebruiker op zijn bestemming is aangekomen

Foto
                    - ofwel beëindigt de verantwoordelijke coach het pad. Merk op dat enkel de coach die verantwoordelijk is gesteld voor het afleggen
                      van het pad, dit pad kan beëindigen door op de knop “stop route” te klikken. Daarna dient u de stop nogmaals te bevestigen door
                      op ‘ja’ te drukken.
Foto
*  Indien de coach het pad afsluit verschijnt er nog een popup ter bevestiging van zodra het pad effectief is afgesloten.
 Noot: Een noodtrack kan enkel worden afgesloten door de coach die het noodtrack heeft gestart. Als een noodtrack actief is kan de gebruiker geen
             aanvraag doen om een pad te starten, gebruik de optie noodtrack dus enkel in geval van nood!

9.3.1.4  Uitloggen op de coach app
*  Uitloggen op de coach app doe je om 2 verschillende redenen:
     - om te wisselen van coach:
          
Indien het apparaat van eigenaar wisselt kunt u van gsm gebruiker  (= coach in dit geval)  wisselen. 
           Hiervoor is het nodig dat de eerste coach uitlogt. Daarna kan de nieuwe coach 
inloggen op hetzelfde toestel.

     - omdat je even geen smssen wenst te krijgen (omwille van bv. vakantie)
*  Open om te beginnen de Viamigo coach app.
*  Bovenaan of onderaan het scherm (afhankelijk van het type gsm toestel) zie drie stippen onder elkaar staan; dit is het context menu.
    Druk op deze knop.
*  Daarna druk je op de knop ‘settings’
*  Vervolgens druk je op de knop ‘uitloggen’
Foto
*  Na het uitloggen krijgt u opnieuw het loginscherm te zien.
Foto
9.3.1.4  Omgaan met bugs en problemen
Ik vind de app niet terug in de Google Play Store
*  Controleer of u de zoekterm juist heeft ingevoerd: “Viamigo coach”.
*  De app is enkel geschikt voor toestellen met android versie vanaf 2.3. Indien u een ouder toestel heeft kan u de Viamigo coach app niet
    gebruiken.


Meldingen komen niet aan, hoe komt dit?
*  Indien de app is afgesloten. => Dit komt in de praktijk enkel voor indien u de app heeft afgesloten via de instellingen van uw toestel.
    Start de app opnieuw op om het probleem te verhelpen.
 *  Indien er geen netwerkverbinding is. => Dit wordt via een rode balk bovenaan in de app gesignaleerd.

Meldingen komen met vertraging aan, hoe komt dit? 

*  De verbinding via mobiel internet (3G/Edge/...) is niet altijd even stabiel, als u bijvoorbeeld door een tunnel rijdt valt de connectie weg.
    De app herstelt de verbinding met de server zo snel mogelijk van zodra er terug connectie is. Indien er tijdens deze onderbreking van de
    connectie meldingen zijn verstuurd, komen deze pas aan bij het herstel van de connectie.



Ik verbied mijn gebruiker te starten maar toch wordt zijn pad actief
*  Als een gebruiker wil vertrekken wordt een bericht naar al zijn begeleiders gestuurd.
*  Indien de eerste begeleider het vertrek toestaat, wordt deze begeleider verantwoordelijk voor de gebruiker tijdens het afleggen van het pad
    en mag de gebruiker dus starten.
*  Een verbod (dat later is toegekomen dan de toelating van de eerste coach) van een volgende begeleider wordt genegeerd.
*  In de app staat ook wie verantwoordelijk is van de gebruiker.

Ik sta mijn gebruiker toe te starten maar er wordt een andere begeleider verantwoordelijk
*  Als een gebruiker wil vertrekken wordt simultaan een bericht naar al zijn begeleiders gestuurd, de eerste begeleider die antwoordt, wordt
    verantwoordelijk.


De app loopt vast, wat te doen?
 *  Via de instellingen van uw toestel via applicatiebeheer) kan u de app afsluiten. Vergeet niet om vervolgens de app opnieuw op te starten.

Ik probeer de app op te starten maar krijg telkens een foutmelding.
*  Ofwel is er een probleem met de internetverbinding van uw toestel, ofwel is er een probleem met de server.
*  Indien de problemen blijven aanhouden contacteert u best viamigo@thomasmore.be

Ik heb zowel een smartphone als een tablet, kan ik beide gelijktijdig gebruiken?
 *  Dit kan zonder problemen. U kan met dezelfde account op meerdere toestellen (android smartphones & tablets) inloggen. De alarmen en
     andere notificaties zullen op beide toestellen aankomen.

Hoe weet ik of de app actief is?
*  Indien de coach app actief is staat links bovenaan het scherm een mini-icoon van de coach app.
*  Indien dit icoon er niet staat moet u de app opnieuw starten om meldingen te kunnen ontvangen.

Ik krijg geen meldingen binnen nadat ik mijn toestel een tijd niet meer heb gebruikt
*  Sommige toestellen sluiten de coach app na verloop van tijd vanzelf af. Meestal gebeurt dit na een lange periode van inactiviteit.
*  Dit is een bekend probleem bij sommige Huawei toestellen. Om de app langer actief te houden op dit merk van toestellen moet de app
    worden aangeduid als “protected app”


K-point
Kleinhoefstraat 4
2440 Geel
+32(0)14 56 23 10n 
Foto
Privacy en gegevensbescherming
Hoe gaan wij met uw persoonlijke gegevens om?
Lees onze privacyverklaring hier.